Utilizarea calculatorului în educație

Societatea informatizată a ultimilor ani a impus utilizarea calculatorului în procesul didactic. Instruirea asistată de calculator a devenit una dintre metodele de învăţământ de bază în procesul didactic modern. Asistarea procesului de învăţământ cu calculatorul presupune: predarea unor lecţii de comunicare de noi cunoştinţe, aplicarea, consolidarea, sistematizarea noilor cunoştinţe, verificarea automată a unei lecţii sau a unui grup de lecţii, verificarea automată a unei discipline şcolare sau a unei anumite programe şcolare. Calculatorul – componenta hardware este utilizat ca suport tehnic, iar softul – componenta software este utilizat ca suport informaţional.      
            În prezent calculatorul preia multe dintre sarcinile care odată aparțineau profesorului. Calculatorul devine un mijloc de intervenție directă în organizarea situațiilor de învățare, preluând o serie de sarcini legate de organizarea activităților de repetiție, de exersare, de evaluare. Acesta este considerat un mijloc de informare, de exersare, de aplicare și de consolidarea cunoștințelor, îndeplinind un rol tutorial, prin ajutarea elevilor să progreseze mai rapid și să aibă rezultate bune.           
       Utilizarea facilă a tehnologiei informatice a fost legată de dezvoltarea unor competențe digitale. Astfel învățarea în contextul utilizării calculatorului necesită cunoașterea și aplicarea unor competențe digitale precum:
          Cunoștințe generale și deprinderi funcționale, utilizarea acestor dispozitive zi de zi, competențe specializate și avansate de lucru și de exprimare creativă, comunicare mediată tehnologic și colaborare, procesarea informației și managementul cunoștințelor, intimitate și securitate, aspecte legale și etice, atitudine echilibrată față de tehnologie, înțelegerea și conștientizarea rolului TIC, informarea constantă asupra tehnologiilor digitale, decizie informată asupra tehnologiilor digitale potrivite, utilizarea tehnologiei în scopul sporirii eficienței personale ( sursa adaptare după Janssen et al., 2013).

    Câteva aspecte privind folosirea calculatorului în procesul de învăţământ sunt necesare:
1. Calculatorul se poate folosi, în general, ca auxiliar al procesului de învăţământ, la toate disciplinele şcolare care solicită tehnică de calcul sau de prezentare. Pentru cei mici, poate fi folosit în jocurile cu caracter strategic, pentru desen, citit sau scris. Astfel începe formarea deprinderilor programatice ale gândirii la copii. Aici se formează şi priceperea de a schematiza şi abstractiza, element necesar pentru studiul tuturor disciplinelor şcolare. Învăţarea cu calculatorul are un demers activ, sprijinit pe caracterul interactiv al dialogului om-maşină. Elevul învaţă singur, fără emoţii.
2. Calculatorul permite o mai bună instruire a fenomenului studiat pe baza receptării acestuia, până la înţelegerea lui deplină.
3. Calculatorul conferă tehnologiilor didactice un caracter interactiv. Pentru ca dialogul să fie cât mai plăcut, trebuie ca programele didactice să fie atractive, cu pauze, ton şi culoare, menite să-i creeze elevului o microlume în care să dorească să înveţe.
4. Calculatorul solicită un studiu aprofundat al temei şi spirit de cercetare din partea elevului.

Sursa
1.Ciprian Ceobanu, Învățarea în mediul virtual. Ghid de utilizare a calculatorului în educație, ed. Polirom, 2016
                   2. https://moodle.ro/preparandia/
       

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Avantajele utilizării calculatorului în procesul educațional

Aplicații specifice instruirii aplicate de calculator